субота, 4 грудня 2010 р.

Стереотипи


Стереотипи, як подає сучасний тлумачний словник - це те, що часто повторюється, стало загальноприйнятим, чого дотримуються, що наслідують у своїй діяльності, або ж інше значення – умовно-рефлекторні дії вищих тварин та людини, що проявляються у звичках та навичках* (1).
Тобто, стереотип – це те, до чого ми звикли, що робимо (говоримо, думаємо) підсвідомо.


Вікіпедія подає таке тлумачення: «Стереотип — в психології так називають сукупність певних (часто звичних, вкорінених) уявлень, думок, висновків про світ, навколишнє середовище, людей і т. п.»* (2)
Сукупність певних думок? А звідки ж тоді синонім слова «стереотип» - «стандарт»?!* (3)
Стереотипи повсюди. Вони просто-таки полонили світ, Україну її заклади, населення і просто світосприйняття. Не оминула ця «хвороба » і засоби масової комунікації.

 
Більшість стереотипів стосується:
  • Віку;
  • Статі;
  • Раси;
  • Релігії;
  • Професії;
  • Національності.

Отже, вік – якщо молодь, то обов'язково - це неконтрольовані люди з неадекватною поведінкою…
Стать – жінки слабші від чоловіків. Зображення красивих жінок використовують всюди де потрібно, і ні.


 
Листівки з зображенням трьох напівоголених дівчат із пожежними брандспойтами та вогнегасниками в руках знайшли в п'ятій школі.* (4)

 

 

 
  Раса – араб може виявитись терористом, а темношкірий – наркодилером…
Професія – політики всі брешуть і дбають про власні кишені, викладачі, міліціонери обов'язково беруть хабар…


  


Наведу ще один приклад. Блондинки, білявки… стереотип, що вони…дурненькі та наївні.
Кажуть, що анекдоти придумують брюнети, які їм заздрять, адже існує ще один стереотип, що саме білява жінка є ідеальною і подобається всім без винятку чоловікам, та хіба це так?
Часто-густо реклама будь-якого товару має зображення пишногрудої блондинки.

 
  
Чому ці стереотипи продукує наша реклама і як це впливає на свідомість людей, на розвиток їх особистості?

  
 
Стереотип – інертний за своєю природою, він повільно і неохоче змінюється, а сукупність стереотипів є своєрідним фільтром через який індивід сприймає дійсність.
На сьогоднішній день стереотип – це наче вже щось звичне, стале, те без чого ми вже не можемо обійтись, бо якщо ми відійдемо від стереотипів то вже відрізнятимемось від загальної маси.
Перелічувати існуючі стереотипи і стереотипи у мас-медіа можна довго й нудно. Їх багато хто досліджує, багато хто пише про них, але й багато хто, зокрема і я, не замислювалась над їхнім існуванням до написання цієї роботи, адже так живуть всі. Всі споживають стереотипний світ і мало хто відходить від стереотипів які формувались роками.
Питання постає в тому чи готова нація, чи зможемо ми з вами відійти від них? Чи обійдемось без зображень напівоголених жінок на чоловічих журналах, на екранах, в рекламі. Чи зможемо не жартувати про блондинку, поважати єврея чи «москаля» («хохла»). Чи вважатимемо рівноправними чоловіка і жінку. Чи «Схід і Захід» стануть «разом»?
Стереотип настільки вкоренився у свідомість, що важко уявити наше життя без них, бо ми привикли і зовсім не вважаємо деякі речі стереотипом.
Якщо піднімати питання журналістики то і сюди цей «хробачок» вліз. Зміст тексту масової комунікації, як правило, багатозначний.
Журналісти – це ж ще одна ланка влади, бо ж саме з преси, телебачення і радіо ми дізнаємось новину, а не використовувати суб'єктивної думки майже не реально. А думки будь-кого просякнуті стереотипом. Свідомість – і є ні що інше, як стереотип.

 
Будь-яке сприйняття дійсності, здається людині об'єктивним і безстороннім. Якщо людина говорить про кого чи про щось: "Мені це подобається, а те – не подобається", "люблю – не люблю" – вона має стереотип у виді здебільшого вже зовсім марного досвіду кого-небудь із предків. Якщо людина говорить самому собі: "Я це зробити можу, а те – не можу" – він має ще один стереотип. Будь-яке його судження про те чи інше, а тим більше категоричне судження – стереотип. Якщо особистість визначає для себе: "Це можна, а це – не можна" ,– вона також має стереотипи.
Журналістам ж просто варто ще раз нагадати, що вони формують громадську думку, тому варто сприймати світ більш реальним. А то ми все більше потрапляємо у полон міфів, забобонів, вигадок бо ж і ці слова є синонімами до слова СТЕРЕОТИП.
Олена ГРИНІВ

 
*
(1) Сучасний тлумачний словник української мови:100 000 слів/ За заг. Ред.. д-ра філол.. наук, проф.. В. В. Дубічинського. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2008.- 1008с.
(3) Караванський С. Практичний словник синонімів української мови. 3-тє вид., опрацьоване і доповн. Львів: БаК, 2008.- 512с.

Немає коментарів:

Дописати коментар