Стереотипи…Якщо замислитись на перший погляд, то вони стали одним із чинників нашого світосприйняття. Навіть мимо нашої волі ми оцінюємо те чи інше явище не так як би нам цього хотілось, а просто приймаємо або спростовуємо для себе оцінку інших людей або мас. Якщо людина говорить про щось: "Мені це подобається, а те – не подобається",– вона має стереотип у виді здебільшого вже зовсім не свого досвіду, а кого-небудь із попереднього часу. Будь-яке судження про те чи інше, а тим більше категоричне – стереотип.
Якщо особистість визначає для себе: "Це можна, а це – не можна" ,– вона також має стереотипи. Дуже часто саме такі стереопити формують для нас засоби масової інформації. В основному причиною цього є те, що стереотип відіграє важливу роль у формуванні оцінки людиною навколишнього світу, але його використання може спричинити подвійний наслідок. Тому оцінювати вплив стереотипів дуже важко. З одного боку, вони приводять до звуження процесу пізнання об'єкта (коли нам вже не потрібно витрачати час на осмислення, здається, всім відомих речей). Це може мати у визначених ситуаціях позитивне значення. Але якщо поглянути на іншу сторону медалі,це може призвести і до вироблення різного роду упереджень. А цей варіант, до речі, в наш час більш знаковий. Упередження особливо негативні і навіть небезпечні в оцінці міжнаціональних, політичних і економічних питань і відносин, тому що вони породжують напруженість і глибокі конфлікти, які, здавалось, з'явились на рівному місці, без причини. Бачимо, що створення стереотипів тягне за собою неабиякий ланцюг відповідальності і засоби масової інформації повинні це розуміти. Адже наявність помилкової, випадкової, неперевіреної інформації, надмірне емоційне подання щодня проходять через людину і може стати в категорію маніпулювання повсякденною свідомістю. Саме ЗМІ, при упорядкуванні інформації, відзначають що-небудь, що "кидається в очі" і ставлять на першу шпальту в газеті або головним сюжетом у випуску новин. Мимоволі ми сприймаємо те, що кажуть і обираємо для себе в будь-якому випадку стереотип – «свого» у противагу «чужому». Тоді працює процес асоціацій. Дуже часто через вплив засобів масової інформації людина починає сприймати те, що їй кажуть, що є добре, а що погане. Це наприклад стосується політичних лідерів або інших діячів громадського життя, яких ми вже поділяємо як «хороших» і «поганих». Це пророблена масштабна робота ЗМІ та піар-команія, яка вигідна одним і відповідно іншим не зовсім.
Стереотипи розглядаються як особливі форми обробки інформації і полегшують орієнтацію людини у світі. Ознаки, що містяться в стереотипах, використовуються для оцінки і приписування їм визначених характеристик. Тому вони виконують таку важливу роль. А всім відомі стереотипи про блондинок настільки залягли в голови людей, що люди самі цим користуються, зокрема і блондинки. Вони в будь-якій ситуації просто використовують посилання на свій колір волосся, тим самим орієнтуючись на відомий стереотип про невеликий розум білявок. Хоча є такі особи, які намагаються руйнувати їх, при цьому ж потрібно створювати нові.
Мені здається, що засоби масової інформації завжди брали безпосередню участь у формуванні стереотипів і досі виконують свою роль відмінно.Вероніка КРИХ
Немає коментарів:
Дописати коментар