субота, 4 грудня 2010 р.

Роль ЗМІ у формуванні стереотипів


Стереотипи…Якщо замислитись на перший погляд, то вони стали одним із чинників нашого світосприйняття. Навіть мимо нашої волі ми оцінюємо те чи інше явище не так як би нам цього хотілось, а просто приймаємо або спростовуємо для себе оцінку інших людей або мас. Якщо людина говорить про щось: "Мені це подобається, а те – не подобається",– вона має стереотип у виді здебільшого вже зовсім не свого досвіду, а кого-небудь із попереднього часу. Будь-яке судження про те чи інше, а тим більше категоричне – стереотип.



 
Якщо особистість визначає для себе: "Це можна, а це – не можна" ,– вона також має стереотипи. Дуже часто саме такі стереопити формують для нас засоби масової інформації. В основному причиною цього є те, що стереотип відіграє важливу роль у формуванні оцінки людиною навколишнього світу, але його використання може спричинити подвійний наслідок. Тому оцінювати вплив стереотипів дуже важко. З одного боку, вони приводять до звуження процесу пізнання об'єкта (коли нам вже не потрібно витрачати час на осмислення, здається, всім відомих речей). Це може мати у визначених ситуаціях позитивне значення. Але якщо поглянути на іншу сторону медалі,це може призвести і до вироблення різного роду упереджень. А цей варіант, до речі, в наш час більш знаковий. Упередження особливо негативні і навіть небезпечні в оцінці міжнаціональних, політичних і економічних питань і відносин, тому що вони породжують напруженість і глибокі конфлікти, які, здавалось, з'явились на рівному місці, без причини. Бачимо, що створення стереотипів тягне за собою неабиякий ланцюг відповідальності і засоби масової інформації повинні це розуміти. Адже наявність помилкової, випадкової, неперевіреної інформації, надмірне емоційне подання щодня проходять через людину і може стати в категорію маніпулювання повсякденною свідомістю. Саме ЗМІ, при упорядкуванні інформації, відзначають що-небудь, що "кидається в очі" і ставлять на першу шпальту в газеті або головним сюжетом у випуску новин. Мимоволі ми сприймаємо те, що кажуть і обираємо для себе в будь-якому випадку стереотип – «свого» у противагу «чужому». Тоді працює процес асоціацій. Дуже часто через вплив засобів масової інформації людина починає сприймати те, що їй кажуть, що є добре, а що погане. Це наприклад стосується політичних лідерів або інших діячів громадського життя, яких ми вже поділяємо як «хороших» і «поганих». Це пророблена масштабна робота ЗМІ та піар-команія, яка вигідна одним і відповідно іншим не зовсім.
Стереотипи розглядаються як особливі форми обробки інформації і полегшують орієнтацію людини у світі. Ознаки, що містяться в стереотипах, використовуються для оцінки і приписування їм визначених характеристик. Тому вони виконують таку важливу роль. А всім відомі стереотипи про блондинок настільки залягли в голови людей, що люди самі цим користуються, зокрема і блондинки. Вони в будь-якій ситуації просто використовують посилання на свій колір волосся, тим самим орієнтуючись на відомий стереотип про невеликий розум білявок. Хоча є такі особи, які намагаються руйнувати їх, при цьому ж потрібно створювати нові.
Мені здається, що засоби масової інформації завжди брали безпосередню участь у формуванні стереотипів і досі виконують свою роль відмінно.
Вероніка КРИХ

Немає коментарів:

Дописати коментар